Opbouw vitaliteitsprogramma

Art of Happiness verzorgt in het mooie Drenthe vitaliteitsprogramma’s voor bedrijven en instellingen. Het vitaliteitsprogramma bestaat uit verschillende lesmodules.


Module Positieve Gezondheid

In het vitaliteitsprogramma werken werken we met het model van Positieve Gezondheid van Machteld Huber. Bij de module Positieve Gezondheid maken deelnemers kennis met het model van Positieve Gezondheid en krijgen ze inzicht in hun eigen positieve gezondheid. Voorafgaand aan deze module doen de deelnemers een positieve gezondheidstest.

– Uitleg over het Positieve Gezondheidsmodel van Machteld Huber

– Toelichting op de pijlers van Positieve Gezondheid

– Invullen van het spinnenweb

– Reflectie op jouw Positieve Gezondheid en eventuele veranderwensen


Module stoelyoga / bedrijfsyoga

In deze yogamodule laten we deelnemers kennismaken met de bewegingssequenties en yogahoudingen uit de Dru yogastijl. Deze vloeiende en zachte vorm van yoga is een populaire vorm van yoga die voor iedereen geschikt is. Doordat veel bewegingen in flow plaatsvinden gaat de energie weer stromen en voelen deelnemers zich energieker en vitaler.

We combineren deze vorm van yoga met oefeningen uit andere bekende yogastijlen. Daarnaast wordt in de lessen geoefend met ‘Mindfulness in motion’ waarbij de ademhaling en bewegingen mindful uitgevoerd worden. Door de ademhaling bewust te volgen tijdens de bewegingen ontstaat een gevoel van diepe rust en ontspanning.

De lessen in deze yogamodule bestaan uit:

–  Een beginontspanning, een korte meditatie, een mindfulnessoefening of een ademhalingsoefening

– Stretchen

– Aktivaties om de spieren op te warmen en los te maken

– Energy Block Releases, dat zijn vitaliserende oefeningen die elkaar in flow opvolgen

– Asana’s (yogahoudingen) of sequenties zoals de aardegroet

– Een uitgebreide eindontspanning


Module Mindfulness 

In 2 tot 4 lessen laten we deelnemers kennismaken met verschillende mindfulnessoefeningen. Het is de bedoeling dat de deelnemers daarnaast tijdens deze module thuis of op het werk aan de slag gaan met eenvoudige mindfulnessoefeningen. Tijdens deze module gaan we meerdere keren naar buiten om je te laten ervaren hoe je mindfulness ook kunt toepassen tijdens het maken van een wandeling. Na afloop van deze module beheers je meerdere mindfulnesstechnieken voor thuis, op het werk en voor als je buiten bent.

Elke bijeenkomst heeft een eigen thema en bestaat uit:

– een toelichting op het thema

– mindfulnessoefeningen

– het uitwisselen van ervaringen

– de praktische toepassing van mindfulness in je dagelijkse leven

– een toelichting op de oefeningen die je thuis gaat doen.


Module ‘Bewust ademen’

In deze module van 1 tot 2 bijeenkomsten nemen we deelnemers mee in de wereld van ademhaling en meditatie en laten we ze kennismaken met diverse oefeningen en meditaties. Deelnemers leren hoe de ademhaling bij kan dragen aan meer vitaliteit en levensenergie, maar ook hoe de ademhaling je kan helpen om te ontspannen en makkelijker in slaap te komen. De cursus is laagdrempelig en voor iedereen geschikt. Het is de bedoeling dat deelnemers tijdens de cursusweken ook thuis dagelijks korte tijd mediteren en ademhalingsoefeningen doen. Op deze manier kunnen zij het beste de positieve effecten van deze technieken ervaren. Aan het begin van cursus kunnen deelnemers een quickscan doen, halverwege de cursus en aan het eind van de cursus wordt deze quickscan herhaald zodat de deelnemer zelf de effecten van de oefeningen  kan volgen.

Opbouw:

– welkom

– beginontspanning

– stretchen en activatie

– ademhalingsoefeningen

– meditatieoefeningen

– eindontspanning


Module ‘Positieve psychologie’

In deze module laten we deelnemers kennismaken oefeningen uit de positieve psychologie. Deze bewezen effectieve oefeningen dragen bij aan een positieve mindset.

Opbouw:

– welkom

– kennisoverdracht

– oefeningen uit de positieve psychologie

– oefeningen die thuis op het werk gedaan kunnen worden

– afsluiting